Informace o službě

Chráněné bydlení sv. Anežky vzniklo v roce 2010 v budově Žižkova 3. Chráněné bydlení zde mělo původně vyčleněno 6 bytů pro své klienty. Na základě vzrůstajícího počtu zájemců o tuto službu se kapacita postupně rozšířila až na aktuálních 31 klientů.

Poslání 

Chráněné bydlení sv. Anežky je pobytovou sociální službou Diecézní charity Brno. Posláním Chráněného bydlení sv. Anežky je poskytovat pomoc a podporu lidem v nepříznivé sociální situaci tak, aby mohli v maximální míře vést běžný způsob života. Vycházíme přitom z jejich potřeb a přání, pracujeme s jejich aktivním přístupem a podporujeme je v co největší soběstačnosti a samostatnosti. 

Cílová skupina 

Služba je určena osobám od 26 let, které mají sníženou soběstačnost z důvodu chronického duševního onemocnění nebo mentálního postižení, pro které nemohou žít ve svém domácím prostředí, ani za podpory druhé osoby nebo terénních a ambulantních služeb. 

Služba je poskytována v samostatných domácnostech pro jednu (výjimečně dvě) osobu s celkovou kapacitou 31 osob. 

Cíle 

Cílem služby je klient, který zachovává, nebo rozvíjí své dovednosti: 

  • v oblasti péče o svou domácnost (úklid, nákupy, hospodaření)
  • v oblasti péče o svou osobu (hygiena, oblékání, strava, zdraví, práce, sociální kontakt)
  • v oblasti osamostatnění se (odchod ze služby) 

Služba svou činnost poskytuje v souladu s Regionální kartou JMK a pokrývá tak všechny relevantní oblasti potřeb.

Více informací zde

Zásady  

RESPEKT – zachováváme úctu k jedinečnosti klienta, jeho vůli, právům a soukromí. 

PODPORA SAMOSTATNOSTI – vedeme a motivujeme klienta k zajišťování jeho potřeb především vlastními silami. 

PODPORA AKTIVNÍHO PŘÍSTUPU KLIENTA – klient je odpovědný za svůj život a rozhodnutí, jak ho naplní. Podporujeme ho v plánování, nastavování změn, uvědomování si vlastních potřeb, přání, ale i schopností a dovedností. 

INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP – klient bydlí v samostatné domácnosti, snažíme se přizpůsobit se jeho zvyklostem, životnímu rytmu a individuálním potřebám. 

PRINCIP NORMALITY – běžné je bydlet samostatně, udržovat domácnost, mít denní činnost, pravidelnou stravu, fungující vztahy, nosit vhodné oblečení, udržovat osobní hygienu. V těchto oblastech klienty podporujeme.   

Zdravotní péče v sociálních službách 

Většinu běžných (níže zmíněných) zdravotnických výkonů v domácnosti může a dokáže zajistit rodinný příslušník nebo jiná blízká osoba. V takovém případě se jedná o neformální poskytování zdravotní péče. V sociálních službách toto ale dělat nemůžeme.

Proč?

Pracovníci v sociálních službách, kteří o klienty pečují, nemohou provádět žádné zdravotní výkony, neboť nejsou zdravotnickými pracovníky podle zákona č. 96/2004 Sb. Pokud pracovník takový úkon provede, může dojít u klienta k poškození zdraví. Tím pracovník riskuje trestní odpovědnost, stejně tak jako poskytovatel služby (pokud se tak dělo s jeho vědomím nebo na jeho pokyn).

Co může být zdravotnickým výkonem?

  • podávání léků do úst (v jakékoliv formě - v tabletách, v sirupu, kapkách)
  • chystání lékovky
  • podávání stravy do PEGu
  • výměna sáčků u stomií
  • nastavení jednotek do inzulínového pera a aplikace inzulínu
  • měření glykémie, měření krevního tlaku
  • aplikace kapek nebo mastí do očí nebo nosu
  • aplikace čípku
  • bandážování nohou
  • ošetření a převaz dekubitů a jiných poranění (vyjma první pomoci)
  • odsávání hlenů
  • polohování (mimo běžný „pohyb“ na posteli)
  • rehabilitační cvičení

Jak tedy můžete postupovat?

Většinu zmíněných zdravotnických výkonů může provádět rodinný příslušník nebo jiná blízká osoba.

Pokud tyto výkony rodinný příslušník nebo blízká osoba zabezpečit nemůže, je třeba sjednat pro jejich provedení zdravotnického pracovníka, např. ze služeb domácí zdravotní péče. Na to je třeba předpis praktického lékaře, který může vypsat poukaz na provádění takového úkonu třeba právě sestrou z domácí zdravotní péče.