V denním stacionáři Effeta nacházejí zázemí a péči lidé s nejrůznějšími formami mentálního postižení a autismu. Během dne, kdy jsou jejich blízcí v zaměstnání, potřebují pomoc, podporu a také kontakt s dalšími lidmi. Tým zkušených pracovníků, pro které je Effeta společným dílem, využívá všechny prostory domu, kde stacionář sídlí, a vytváří pro své klienty a jejich různorodé potřeby co nejlepší podmínky.
Stacionář funguje v pracovní dny od 6.30 do 16.30 hod. a využívají ho jak lidé, kteří jsou poměrně samostatní, tak také ti, kteří potřebují podporu ve velkém rozsahu. Pro obě skupiny jsou v Effetě připraveny nejrůznější aktivity a individuální podpora.
Empatie a pozornost pro všechny
Samostatnější lidé si sami vybírají, co budou dělat, nebo kam by chtěli jít. S oblibou využívají keramickou, šicí nebo výtvarnou dílnu. Vyrábějí košíky, svíčky, obrázky a další drobné dárky, které při různých příležitostech prodávají. Rádi chodí na zahradu, kde pěstují zeleninu i květiny, a každý pátek se těší na společnou návštěvu některé z kaváren. Všechny tyto činnosti pomáhají lidem, kteří stacionář navštěvují, udržovat a rozvíjet aktivitu i samostatnost.
Lidé, kteří potřebují mnohem rozsáhlejší podporu, mají v Effetě svoje oblíbené konkrétní místo, potřebují stabilní prostředí a změny jim nedělají dobře. Někdo vyžaduje klid, jiný je hlučnější, a tím se mohou vzájemně rušit. Asistenti na to musí umět reagovat a upravovat podmínky tak, aby mohli všichni pobývat společně pod jednou střechou. V tom je Effeta unikátní. „Pracovníci ve stacionáři by měli být komunikativní a spolehliví, ale hlavně jim tato práce musí dávat hlubší smysl, aby dokázali zvládat její náročnost,“ říká Renata Musilová, která Effetu poslední tři roky vedla. „Ve stacionáři se občas vyskytnou i agresivní projevy, na které není lehké reagovat. Člověk musí být trpělivý, empatický, pozorný a vnímavý. Ne každý klient dokáže říct, co chce a co nechce, co ho baví a co by rád dělal.“
Úspěchy malé i velké. Každý se počítá
Přechod klientky do chráněného bydlení, spokojený nový klient z Ukrajiny, spolupráce se školou nebo stabilizace pracovního týmu. To jsou úspěchy, které pracovníkům Effety vracejí vloženou energii zpět. Všichni společně tvoří plány do budoucna a diskutují o tom, jak by mohla Effeta za pár let vypadat a co by jim k tomu pomohlo. Kromě materiálních potřeb, jako jsou například dvě velká auta, bezbariérová sprcha nebo více stinných míst na zahradě, je v plánech zahrnuto i hledání nových cest, jak více spolupracovat s rodinami klientů nebo rozšiřovat svoji odbornost.
Do denního stacionáře dochází průměrně 55 lidí ročně. Tým 26 pracovníků o ně pečuje přibližně 20 tisíc hodin.