Chráněné bydlení sv. Anežky

Poskytujeme chráněné bydlení lidem s mentálním postižením či chronickým duševním onemocněním, pokud potřebují mít zajištěnu pravidelnou podporu ze strany jiné osoby. Každý z nich má svou vlastní bytovou jednotku a bydlí samostatně. S péčí o svou osobu, domácnost apři kontaktu s okolím jim pomáhají asistenti v předem domluveném čase, zpravidla v průběhu dne. Kapacita služby je 30 míst.

Posláním Chráněného bydlení sv. Anežky je poskytovat pomoc a podporu lidem v nepříznivé sociální situaci tak, aby mohli v maximální míře vést běžný způsob života. Vycházíme přitom z jejich potřeb a přání, pracujeme s jejich aktivním přístupem a podporujeme je v co největší soběstačnosti a samostatnosti. 

Informace o službě

Komu pomáháme

Služba je určena osobám od 26 let, které mají sníženou soběstačnost z důvodu chronického duševního onemocnění nebo mentálního postižení, pro které nemohou žít ve svém domácím prostředí, ani za podpory druhé osoby nebo terénních a ambulantních služeb. Služba je poskytována v samostatných domácnostech pro jednu (výjimečně dvě) osobu s celkovou kapacitou 30 osob. 

V rámci Chráněného bydlení sv. Anežky se zájemce a uživatel služby nachází v nepříznivé sociální situaci tehdy, pokud z důvodu svých zdravotních obtíží souvisejících s chronickým duševním onemocněním nebo mentálním postižením nezvládá jednu či více níže uvedených činností: 

  • nezvládá běžné každodenní záležitosti, potřebuje udržovat a rozvíjet své osobní a sociální schopnosti a dovednosti,
  • nezvládá denní režim, samostatně cestovat k lékaři či na veřejné instituce, 
  • potřebuje pomoc s nákupy (sestavit nákupní seznam s ohledem na finanční možnosti, či potřebuje doprovod například z důvodu obav z finančního zneužití, zdravotních obtíží, nejistoty),
  • si nedokáže samostatně obstarat své osobní záležitosti (objednat se k lékaři, vyjednávat své záležitosti v oblasti zdraví, pracovně-právních vztazích, na veřejných institucích atp.),
  • neumí trávit plnohodnotně svůj volný čas, 
  • nezvládá udržovat kontakt s rodinnými příslušníky,
  • nezvládá bydlet samostatně (provádět platby spojené s užíváním bytu, zajistit si drobné opravy, uklidit si a udržovat pořádek, vyprat si prádlo, ovládat domácí spotřebiče atd.).

Tyto osoby tedy potřebují podporu např. při udržování hygieny, zdraví, vhodnosti oblékání a úpravy zevnějšku, při stravování, plánování a hospodaření s penězi, vyřizování běžných záležitostí, orientaci a pohybu v prostoru a čase, rozhodování, uplatnění práv, komunikaci a udržování vztahů, při péči o domácnost a bydlení. Mapování a zhodnocení těchto potřeb zajišťuje sociální pracovnice.   

Je sociální službou pro potřebné, kteří jsou v nepříznivé sociální situaci a potřebují pro její řešení pomoc jiné osoby. Může se stát „tréninkovým programem“ pro ty, kteří se chtějí osamostatnit a žít co nejvíce běžným způsobem života, může se stát domovem pro ty, kteří se bez pomoci druhých už nikdy neobejdou. Chráněné bydlení neřeší ubytování – není to hotel, azylový dům, ubytovna, nebo domov.

Poskytujeme pomoc a podporu při

  •  Kruh_01zvládání samostatného bydlení,
  • péči o sebe ( hygiena, zdraví, oblékání, bezpečí),
  • péči o domácnost ( úklid, praní, obsluha spotřebičů),
  • přípravě stravy,
  • kontaktu s lidmi, při návštěvách příbuzných, při volnočasových aktivitách,
  • vyřizování různých věcí, např. na úřadech, u lékaře, na poště, v bance,
  • přípravě na zaměstnání a docházení do zaměstnání,
  • hospodaření s penězi a nákupech.
  • nácviku dalších dovedností potřebných pro běžný život,
  • hledání samostatného bydlení.
 
Služba svou činnost poskytuje v souladu s Kartami potřeb JMK a pokrývá tak všechny relevantní oblasti potřeb. Klienty podporujeme v samostatnosti a poskytujeme pomoc a podporu pouze v tom, co sami nezvládají.

Příklady situací, kdy vám naše chráněné bydlení může pomoci

  • Kvůli svému mentálnímu postižení potřebujete podporu při nakupování, přípravě jídla a úklidu domácnosti. Nyní žijete s rodiči, kteří vám v těchto oblastech pomáhají, ale chtěl byste se osamostatnit, bydlet se svými vrstevníky a naučit se samostatně starat o domácnost.

Cíle a principy služby

Cílem služby je klient, který zachovává, nebo rozvíjí své dovednosti

  • v oblasti péče o svou domácnost (úklid, nákupy, hospodaření),
  • v oblasti péče o svou osobu (hygiena, oblékání, strava, zdraví, práce, sociální kontakt),
  • v oblasti osamostatnění se (odchod ze služby).

Při poskytování služby se řídíme principy

  • Respekt – zachováváme úctu k jedinečnosti klienta, jeho vůli, právům a soukromí. 
  • Podpora samostatnosti – vedeme a motivujeme klienta k zajišťování jeho potřeb především vlastními silami. 
  • Podpora aktivního přístupu klienta – klient je odpovědný za svůj život a rozhodnutí, jak ho naplní. Podporujeme ho v plánování, nastavování změn, uvědomování si vlastních potřeb, přání, ale i schopností a dovedností. 
  • Individuální přístup – klient bydlí v samostatné domácnosti, snažíme se přizpůsobit se jeho zvyklostem, životnímu rytmu a individuálním potřebám. 
  • Princip normality – běžné je bydlet samostatně, udržovat domácnost, mít denní činnost, pravidelnou stravu, fungující vztahy, nosit vhodné oblečení, udržovat osobní hygienu. V těchto oblastech klienty podporujeme.  

Informace pro žadatele

Jak podat žádost o přijetí

V případě zájmu o službu chráněného bydlení je nejprve potřeba vyplnit Žádost o poskytnutí sociální služby, jejíž nedílnou součástí je i vyjádření lékaře. Pokud má žadatel ustanoveného opatrovníka, je nutné doložit kopii Rozsudku o omezení svéprávnosti.



Zájemce o službu se může se sociální pracovnicí spojit telefonicky, elektronickou poštou, písemně nebo se dostavit osobně. Ceny za služby poskytované v Chráněném bydlení sv. Anežky najdete v ceníku. 

Při osobní schůzce vedoucí zařízení nebo sociální pracovnice zájemci nebo zástupci zájemce podá podrobnější informace o zařízení a podmínkách poskytování služby - doba umístění, velikost zařízení, velikost bytů, vybavení,  personální obsazení, úhrady, zodpoví dotazy, umožní prohlídku společných prostor, příp. bytu. Orientačně se informuje na důvody zájemce o umístění, zjišťuje, jaký rozsah služeb potřebuje a co očekává od poskytnutí služby, zjišťuje sociální zázemí a  poskytuje žadateli základní poradenské informace. Pokud žadatel nespadá do cílové skupiny sociální služby, vedoucí zařízení nebo sociální pracovnice poskytuje informace o jiných, vhodnějších službách.

KOMPLETNÍ INFORMACE PRO ZÁJEMCE O SLUŽBU

Jak probíhá přijetí nového klienta

Pro přijetí nového klienta jsou rozhodující:

  • Soulad osobních cílů a potřeb zájemce s nabízeným typem služby
  • Nepříznivá sociální situace
  • Předpoklady pro pokojné soužití s ostatními obyvateli domu nebo bytu 

O přijetí žadatele rozhoduje komise, která hodnotí kritéria: 

  • sociální potřebnost
  • soulad osobních cílů či potřeb zájemce s nabízeným typem služby
  • předpoklady pro pokojné soužití s ostatními obyvateli bytu či domu 

Když je klient vybrán, domluví se termín nástupu, stěhování věcí, podpis smlouvy a všechno další, co je k nástupu do chráněného bydlení potřeba.

Důležité dokumenty služby ke stažení

Zdravotní péče v sociálních službách 

Většinu běžných (níže zmíněných) zdravotnických výkonů v domácnosti může a dokáže zajistit rodinný příslušník nebo jiná blízká osoba. V takovém případě se jedná o neformální poskytování zdravotní péče. V sociálních službách toto ale dělat nemůžeme.

Proč?

Pracovníci v sociálních službách, kteří o klienty pečují, nemohou provádět žádné zdravotní výkony, neboť nejsou zdravotnickými pracovníky podle zákona č. 96/2004 Sb. Pokud pracovník takový úkon provede, může dojít u klienta k poškození zdraví. Tím pracovník riskuje trestní odpovědnost, stejně tak jako poskytovatel služby (pokud se tak dělo s jeho vědomím nebo na jeho pokyn).

Zdravotnický výkon je odborná činnost, kterou smí provádět pouze kvalifikovaný zdravotnický pracovník. Do této kategorie patří například:

  • podávání léků do úst (v jakékoliv formě - v tabletách, v sirupu, kapkách)
  • chystání lékovky
  • podávání stravy do PEGu
  • výměna sáčků u stomií
  • nastavení jednotek do inzulínového pera a aplikace inzulínu
  • měření glykémie, měření krevního tlaku
  • aplikace kapek nebo mastí do očí nebo nosu
  • aplikace čípku
  • bandážování nohou
  • ošetření a převaz dekubitů a jiných poranění (vyjma první pomoci)
  • odsávání hlenů
  • polohování (mimo běžný „pohyb“ na posteli)
  • rehabilitační cvičení

Jak tedy můžete postupovat?

Většinu zmíněných zdravotnických výkonů může provádět rodinný příslušník nebo jiná blízká osoba.

Pokud tyto výkony rodinný příslušník nebo blízká osoba zabezpečit nemůže, je třeba sjednat pro jejich provedení zdravotnického pracovníka, např. ze služeb domácí zdravotní péče. Na to je třeba předpis praktického lékaře, který může vypsat poukaz na provádění takového úkonu třeba právě sestrou z domácí zdravotní péče.

Jak se u nás bydlí

  • Služba je poskytována nepřetržitě v samostatných domácnostech pro jednu osobu s celkovou kapacitou 30 osob.
  • V případě uzavření smlouvy budete mít k dispozici vlastní domácnost, která je vybavena koupelnou, WC a kuchyňskou linkou s vařičem či sporákem, příp. základním nábytkem. Ostatní vybavení si můžete přinést vlastní a byt si zařídit podle svých zvyklostí.
  • V této domácnosti samostatně hospodaříte a staráte se o svůj život i náplň času. V předem domluvené časy za Vámi dochází osobní asistenti. Asistenti Vám poskytují podporu na základě vzájemné dohody s ohledem na Váš osobní cíl a společně nastavený individuální plán.
  • Služba je zpoplatněna dle zákona č. 108/2006 a vyhlášky 505/2006 Sb. Jednu část tvoří platba za ubytování, druhou část platba za poskytnuté služby dle skutečně spotřebovaného času pracovníka.

Rychlý kontakt

Informace o službě pro žadatelé

Máte dotazy ohledně naší služby? Neváhejte kontaktovat přímo naši koordinátorku. 

Mgr. Lenka Niederhafnerová, DiS.
koordinátorka, CHB sv. Anežky

+420 739 389 281
7.AuRWda0_rBYZ-f0kBFRYUSXkAyO1.7~bGkO1p

Kontakt na asistentky chráněného bydelní 

Potřebujete odhlásit službu nebo přesunout na jiný čas? Neváhejte kontaktovat přímo naši asistentky.

+420 734 435 421
WlvC-3dl6rkmY056LToB4~2938Es-Z29g

Jak se k nám dostanete

Prosím, mějte na paměti, že je nutné si schůzku domluvit předem. Jinak se může stát, že se vám bez objednání nebudeme moci kvůli pracovním povinnostem věnovat. Najdete nás na ulici Žižkova 3, 602 00 Brno.

Nejlépe se k nám dostanete tramvají číslo 10, 3 a 12, vystoupíte na konečné zastávce Konečného náměstí.

Mapka_Žižkova

Fandíte nám a sledujete naši práci?

Vaší podporou pomáháte měnit životy k lepšímu a přinášet pomoc tam, kde je nejvíce potřeba. Díky vám můžeme poskytovat důležité služby a být oporou těm, kteří to nejvíce potřebují. Každý příspěvek posiluje naši schopnost dělat svět lepším místem. Staňte se součástí naší mise a pomáhejte s námi! ❤️

Jak velký bude váš pravidelný příspěvek?

Vyberte účel daru

Vaše údaje

Chcete potvrzení o daru?

Datum narození

Rekapitulace

Děkujeme za vaše rozhodnutí darovat částku na projekt Podpořte Chráněné bydlení sv. Anežky.

Více informací
Pro pokračování k platbě je nutné souhlasit s podmínkami darování.

Děkujeme našim dárcům a donátorům

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Brno Siemens MAXPROGRES