Činnost Chráněného bydlení sv. Michaela podporuje Evropský sbor solidarity.
Chráněné bydlení sv. Michaela

Pomáháme lidem s mentálním postižením žít důstojně a podporujeme jejich samostatnost. S podporou asistentů mohou naši klienti bydlet v chráněných bytech, kde sdílí domácnost s dalšími klienty. Mohou se věnovat činnostem, které je rozvíjí a zajímají. Chráněné bydlení sv. Michaela je celoroční pobytová sociální služba, která je kombinací bydlení a podpory.
Našim posláním je vytvářet podmínky k důstojnému životu lidí s mentálním postižením, podporovat jejich začlenění do společnosti a rozvíjet jejich schopnost žít běžným způsobem života.
Informace o službě
Komu pomáháme
Chráněné bydlení sv. Michaela je určeno pro osoby s lehkým až středně těžkým stupněm mentálního postižení starší 18 let, které:
- se nacházejí v nepříznivé sociální situaci
- potřebují pomoc a podporu při běžných denních činnostech, při péči o sebe a svoji domácnost
- nemohou žít dlouhodobě ve svém domácím prostředí za podpory rodinných příslušníků nebo za podpory terénních a ambulantních služeb
Nepřijímáme osoby:
- s psychiatrickým onemocněním
- se závažným agresivním chováním
- které potřebují stálou zdravotní péči
- matky s dětmi a těhotné ženy
- závislé na návykových látkách
Poskytujeme pomoc a podporu při
- zvládání samostatného bydlení
- péči o sebe (hygiena, zdraví, oblékání, bezpečí)
- péči o domácnost (úklid, praní, obsluha spotřebičů)
- přípravě stravy
- kontaktu s lidmi, při návštěvách příbuzných, při volnočasových aktivitách
- vyřizování různých věcí, např. na úřadech, u lékaře, na poště, v bance
- přípravě na zaměstnání a docházení do zaměstnání
- hospodaření s penězi a nákupech
- nácviku dalších dovedností potřebných pro běžný život
- hledání samostatného bydlení
Služba svou činnost poskytuje v souladu s Kartami potřeb JMK a pokrývá tak všechny relevantní oblasti potřeb. Klienty podporujeme v samostatnosti a poskytujeme pomoc a podporu pouze v tom, co sami nezvládají.
Příklady situací, kdy vám naše chráněné bydlení může pomoci
-
Kvůli svému mentálnímu postižení potřebujete podporu při nakupování, přípravě jídla a úklidu domácnosti. Nyní žijete s rodiči, kteří vám v těchto oblastech pomáhají, ale chtěl/a byste se osamostatnit, bydlet se svými vrstevníky a naučit se samostatně starat o domácnost.
-
Bydlíte v dětském domově, ale brzy dosáhnete dospělosti a budete se připravovat na samostatnější život. Kvůli svému mentálnímu postižení potřebujete podporu při péči o domácnost, hospodaření s penězi, vyřizování záležitostí na úřadech a u lékaře. Při návštěvě neznámých míst oceníte doprovod.
Cíle a principy služby
Cílem služby je člověk, který:
- v maximální možné míře samostatně zvládá běžné každodenní úkony v oblasti péče o sebe, péče o svou domácnost, příprava a příjem stravy
- má upokojující mezilidské vztahy, kontakty s rodinou a se společenským prostředím
- využívá veřejně dostupné služby
- rozvíjí své dovednosti, znalosti a návyky a má možnost se vzdělávat
- má denní zaměstnání přiměřené jeho schopnostem
- má různé možnosti, jak trávit svůj volný čas
- uplatňuje svá práva a oprávněné zájmy
Při poskytování služby se řídíme principy
- respektování důstojnosti každého člověka
- dodržování základních lidských práv a svobod
- vytváření atmosféry důvěry, bezpečí, úcty a zodpovědnosti
- individuální přístup ke každému klientovi
- respektování názoru klienta
- respektování soukromí a intimity klienta
- pozitivní motivace
Zaměstnanci služby poskytují klientovi podporu pouze v tom, co nezvládá sám. Podporují ho k soběstačnosti, nakolik je jí schopen. Nepodporují závislost klienta na službě. Zaměstnanci chráněného bydlení nemohou provádět žádné zdravotní výkony, neboť nejsou zdravotnickými pracovníky.
Informace pro žadatele
Jak podat žádost o přijetí
V případě zájmu o službu chráněného bydlení je nejprve potřeba vyplnit Žádost o poskytnutí sociální služby, jejíž nedílnou součástí je i vyjádření lékaře. Pokud má žadatel ustanoveného opatrovníka, je nutné doložit kopii Rozsudku o omezení svéprávnosti.
STÁHNOUT SI ŽÁDOST O POSKYTNUTÍ SLUŽBY
Vyplněnou žádost se všemi náležitostmi můžete zaslat buď poštou na adresu Chráněné bydlení sv. Michaela, Kosmákova 46a, 615 00 Brno nebo přinést osobně po domluvě se sociální pracovnicí.
Součástí zařazení do evidence žadatelů je sociální šetření, na kterém se žadatel (popř. opatrovník) dohodne předem se sociální pracovnicí. Sociální pracovnice přijede k žadateli domů a zeptá se na věci, které potřebuje k žádosti vědět.
Když se v chráněném bydlení uvolní místo, sociální pracovnice žadatele zkontaktuje. Pokud má zájem o chráněném bydlení, sociální pracovnice mu řekne bližší informace k volnému místu a další postup.
Jak probíhá přijetí nového klienta
Pro přijetí nového klienta jsou rozhodující:
- soulad osobních cílů a potřeb zájemce s nabízeným typem služby
- nepříznivá sociální situace
- předpoklady pro pokojné soužití s ostatními obyvateli domu nebo bytu
O přijetí žadatele rozhoduje komise, která hodnotí kritéria:
- sociální potřebnost
- soulad osobních cílů či potřeb zájemce s nabízeným typem služby
- předpoklady pro pokojné soužití s ostatními obyvateli bytu či domu
Když je klient vybrán, domluví se termín nástupu, stěhování věcí, podpis smlouvy a všechno další, co je k nástupu do chráněného bydlení potřeba.
Důležité dokumenty služby ke stažení
Zdravotní péče v sociálních službách
Většinu běžných (níže zmíněných) zdravotnických výkonů v domácnosti může a dokáže zajistit rodinný příslušník nebo jiná blízká osoba. V takovém případě se jedná o neformální poskytování zdravotní péče. V sociálních službách toto ale dělat nemůžeme.
Pracovníci v sociálních službách nemohou provádět žádné zdravotní výkony.
Proč?
Pracovníci v sociálních službách, kteří o klienty pečují, nemohou provádět žádné zdravotní výkony, neboť nejsou zdravotnickými pracovníky podle zákona č. 96/2004 Sb. Pokud pracovník takový úkon provede, může dojít u klienta k poškození zdraví. Tím pracovník riskuje trestní odpovědnost, stejně tak jako poskytovatel služby (pokud se tak dělo s jeho vědomím nebo na jeho pokyn).
Zdravotnický výkon je odborná činnost, kterou smí provádět pouze kvalifikovaný zdravotnický pracovník. Do této kategorie patří například:
- podávání léků do úst (v jakékoliv formě - v tabletách, v sirupu, kapkách)
- chystání lékovky
- podávání stravy do PEGu
- výměna sáčků u stomií
- nastavení jednotek do inzulínového pera a aplikace inzulínu
- měření glykémie, měření krevního tlaku
- aplikace kapek nebo mastí do očí nebo nosu
- aplikace čípku
- bandážování nohou
- ošetření a převaz dekubitů a jiných poranění (vyjma první pomoci)
- odsávání hlenů
- polohování (mimo běžný „pohyb“ na posteli)
- rehabilitační cvičení
Jak tedy můžete postupovat?
Většinu zmíněných zdravotnických výkonů může provádět rodinný příslušník nebo jiná blízká osoba.
Pokud tyto výkony rodinný příslušník nebo blízká osoba zabezpečit nemůže, je třeba sjednat pro jejich provedení zdravotnického pracovníka, např. ze služeb domácí zdravotní péče. Na to je třeba předpis praktického lékaře, který může vypsat poukaz na provádění takového úkonu třeba právě sestrou z domácí zdravotní péče.
Jak se u nás bydlí
- Každý klient má svůj pokoj, který si zařizuje sám.
- Klienti jednoho bytu mají společnou kuchyň, obývací pokoj, koupelnu a WC.
- Lidé, kteří v bytě bydlí, se společně starají o domácnost – uklízí, vaří, nakupují.
- Klienti chodí do zaměstnání nebo denních stacionářů.
- Volný čas může trávit každý, jak chce, může dělat něco sám nebo s ostatními.
- Všichni musí dodržovat pravidla, která máme.
Typy bydlení
- V domě je 8 klientů s lehkým až středním mentálním postižením.
Celodenní podpora (asistenti jsou přítomni i v noci).
Několikrát týdně probíhají aktivizační činnosti.
- Ve velkém bytě bydlí 8 klientů s lehkým až středním mentálním postižením.
Asistenti jsou přítomni ve dne, v noci je pouze pohotovost. - Klienti s lehkým mentálním postižením bydlí s jedním – dvěma spolubydlícími v bytech.
Starají se sami o domácnost běžným způsobem.
Asistenti se s klienty setkávají v předem domluvených dnech
Rychlý kontakt
Informace o službě pro žadatelé
Máte dotazy ohledně naší služby? Neváhejte kontaktovat přímo naši sociální pracovnici.
Bc. Marie Tušarová
sociální pracovnice
+420 731 604 594
88EsVWjm%8Ey.Z4WH9Ex5W7%WkvDRW7r
Kontakt na vedení služby
V případě potřeby neváhejte kontaktovat vedoucí služby.
Bc. Jana Ondráčková, MBA
koordinátorka
+420 737 949 440
58AkO~d-~8pu5f5TVX~l8.e4YanBZd54Ys
Jak se k nám dostanete
Prosím, mějte na paměti, že je nutné si schůzku domluvit předem. Jinak se může stát, že se vám bez objednání nebudeme moci kvůli pracovním povinnostem věnovat. Najdete nás na ulici Kosmákova 46a v Brně – Židenicích.
Nejlépe se k nám dostanete tramvají číslo 2 a 3, vystoupíte na konečné zastávce Stará Osada.
Fandíte nám a sledujete naši práci?
Vaší podporou pomáháte měnit životy k lepšímu a přinášet pomoc tam, kde je nejvíce potřeba. Díky vám můžeme poskytovat důležité služby a být oporou těm, kteří to nejvíce potřebují. Každý příspěvek posiluje naši schopnost dělat svět lepším místem. Staňte se součástí naší mise a pomáhejte s námi! ❤️